Selger olje til hele bygda

Samarbeidet med Texaco har gitt TESS Vikersund ekspertkompetanse på olje. Det vises på salgstallene.
Hos TESS på Vikersund selges det ikke kun slanger, arbeidsklær og verktøy. De selger olje. Mye olje.
Avdelingsleder Stian Solbakken har gitt alle kundene i omegn mulighet til å handle kvalitetsolje til en hyggelig pris og god service.
Det er ikke ved annonsering og kampanjer TESS Vikersund selger det sorte gullet. Entreprenører, bønder og bedrifter med akutte oljebehov utgjør hoveddelen av kundemassen, og de vet hvem de skal henvende seg til.
– Det er ikke på grunn av eksponeringen at vi selger olje. Hvis du ser her, sier Stian og går inn i en lagerhall på baksiden av butikken med en vegg smekk full av ulik olje på kanner og dunker. – Her kan jo ikke kundene unngå å se at vi har olje.
– Men hvor ofte er kundene bak her?
– Hver dag.
– Hver dag?
– Hver dag. Dette er jo egentlig et lager, men vi bruker det som en del av butikken vår og kundene kommer ofte innom her, forteller Stian i samme moment som to kunder kommer inn i hallen og tar med seg hver sin kanne med olje.
– Tidligere solgte vi olje fra en 20 fots container utenfor servicesenteret, men det er enklere for kunden å se all oljen her.
Containeren har servicesenteret enda, men brukes nå kun til lagring av oljefat.
Er det mange som kjøper fat med olje?
– Ja, faktisk ganske mange. Hvis noen får et havari på en stor maskin så går det fort 200 liter olje, som vil si et fat olje. Også kunder fra omegn, som Eiker-bygdene og oppover mot Hallingdal kommer hit for å kjøpe olje og vil da gjerne ha med seg litt mer av gangen. Vi har forresten et godt samarbeid med nærliggende TESS Servicesentre. De sender kundene hit når de trenger olje og vi sender til de om vi ikke har, og kundene reiser uten å nøle. Da vet de at de får den oljen de trenger.
Ifølge Solbakken er det ingen som kjøper olje for å spare til et eventuelt havari. De handler når behovet dukker opp.
– Nesten ingen kunder reiser til TESS for å kjøpe olje han skal ha om en måned. De som… Unnskyld…
Stian ser en kunde i butikken som ikke blir ekspedert når de andre ansatte ekspederer hver sine kunder.
– Hei du, kan jeg hjelpe deg med noe i dag?
Etter en halvtime på servicesenteret er det enkelt å se hva de ansatte har felles; Kundene kommer først. Det beskriver TESS Vikersund i et nøtteskall og årsak til det gode samholdet blant de ansatte.
– Ja, da var vi tilbake igjen. De to-tre som kommer innom for å kjøpe olje de trenger til senere bruk utgjør bare en promille av salget. Der ligger ikke vårt fokus, men de skal selvfølgelig få olje de også.
TESS Vikersunds største kunde, Hæhre Isachsen, står for om lag 1/3 del av omsetningen, men olje kjøper de ikke fra TESS.
– Nei, de har en sentral dieselavtale som gjør at de ikke handler olje av oss.
Stålkontroll på lageret
Stian Solbakken brenner for olje og er levende engasjert i at lagerbeholdningen alltid innehar alle typer olje som TESS Vikersund fører. Det er essensielt for salget mot potensielle og eksisterende kunder.
– Når entreprenøren kommer inn her og ser at vi ikke har olje, så ringer han noen andre og vil mest sannsynlig handle der neste gang også.
Som et naturlig tillegg til oljesalget, selges det stadig mer oljefilter. Det samme gjelder også smørefett. Filter og smørefett står tydelig plassert i utstillingen, siden oljeskift og filterbytte ofte henger sammen.
Har dere en bestselger i sortimentet?
– Ja, vi selger klart mest av DELO 400 XLE HD SAE 10W-40 20L, som går til alle tyngre kjøretøyer med og uten dieselpartikkelfilter. Men det er viktig at bredden i sortimentet er basert på kundeforespørsler. Som eksempel har vi elleve ulike typer girolje som det selges mye av.
Hjemkjøring
Prisen på oljen er også en viktig faktor og alle kunder må behandles riktig og rettferdig.
– Alle vet hva olje koster, men ingen kan slå oss på utvalg og leveringsdyktighet. Vi opprettholder gode priser og godt utvalg til enhver tid. I tillegg kjører vi ut varer for kundene gratis to ganger i uka, hvis det passer med vår kjørerute.
Selvutviklet hjelpemiddel
Å finne riktig olje og mengde til kundens behov er uten tvil det mest krevende med oljesalget. Med utgangspunkt i tabellen fra YX med oversikt over alle typer olje, har Solbakken laget et fargekodesystem som gjør at de ansatte raskt og enkelt finner hvilken olje kunden skal ha.
God støtte fra YX
Solbakken og de øvrige ansatte ved TESS Vikersund har fått god opplæring og oppfølging fra YX.
– Texaco har holdt kurs for oss mange ganger, og vi har blitt fulgt opp på en meget god måte av Tom Kurland og Eirik Strømnes. De er der når du trenger de til enhver tid og tar seg tid til å svare på spørsmål, skryter Solbakken, som selv har stått i bresjen for å gi servicesentret det gode ryktet det fortjener.
– Det har blitt en livsstil, dette. Du skal serve kundene med alt du kan, det finnes ikke noe halvveis i denne jobben.
For mer informasjon, ta kontakt med Stian Solbakken, tlf. 916 65 096 – E-post: [email protected]