Aktuelt

Erik Jølberg i podcasten Lederliv

I samtale med adm.direktør Ole Christian Apeland snakker Jølberg om hvordan TESS har utviklet seg til å bli en milliardbedrift og driftskritisk leverandør til industri og næringsliv. Slanger er fortsatt blant kjerneproduktene i TESS som han sammenligner med industriens blodårer.

Gjennom samtalen, som varte i 47 minutter, var Apeland og Jølberg innom en rekke temaer; alt fra lederrollen og sosial bærekraft til viktigheten av at det offentlige handler med norske bedrifter som skatter til lokalsamfunnet.

Jølberg forteller også om lyse fremtidsutsikter for TESS.

– Vi kommer til å ekspandere kraftig og skal øke med 30 prosent hvert år fremover, slår han fast.

Som et grunnlag for videre vekst er god ivaretagelse av medarbeiderne helt sentralt. På spørsmål om hva som er det viktigste fundamentet i TESS-kulturen svarer Jølberg;

– Ta vare på menneskene så kommer vekst og utvikling av seg selv!

Podcasten Lederliv er produsert av kommunikasjonsbyrået Apeland.
Hør hele episoden her:
Erik Jølberg, TESS - Lederliv

Podcast-episoden har bare ligget ute noen dager, men Jølberg har allerede fått positive tilbakemeldinger på samtalen med Apeland. I en mail skriver en representant for en viktig kunde:

«Hørte lederliv-podcasten med deg når jeg er på reise til Stavanger i dag. For en fargerik og inspirerende historie du har og fyr du er».

Kommunikasjonsbyrået Apeland

TESS øker eierandelen i Hydraspec

TESS befester sin posisjon innenfor sylinderoverhaling og service ved å kjøpe opp majoriteten av aksjene i Hydraspec. Tidligere har TESS kjøpt opp Sylinderakutten og Hydraulikkteknikk. Nå øker TESS eierandelen i Hydraspec fra 70 til 85 prosent og utvider dermed kapasiteten ytterligere.

Hydraspec administreres av TESS Øst ved regionsjef Nils Lauvlid, som også er påtroppende styreleder i firmaet.

Det siste oppkjøpet er del av en strategisk satsning for å utvide og styrke servicetjenester innen hydraulikk og sylindere. Med Hydraspec dekker vi hele behovet i markedet, inkludert de største sylindrene, sier Lauvlid.

Styrker salgsapparatet

Hydraspec tilbyr tjenester innen sylinderoverhaling, service og bygging av hydrauliske anlegg samt andre tilhørende tjenester innen trykktesting, flushing, slangeproduksjon, industrirørlegging, og utleie av utstyr on- og offshore.

TESS-firmaet er basert i Kristiansand, som utgjør et viktig knutepunkt for store aktører innenfor hydraulikk, samt Olje & Gass.

– Vi går inn med ny daglig ledelse og styrker salgsapparatet for å betjene kundenes behov for overhaling og service/vedlikehold av sylindere, sier Lauvlid.

Ny daglig leder

Påtroppende daglig leder for Hydraspec er Daniel Ribbing. Han fortsetter samtidig som leder for Sylinderakutten. Det legges opp til et aktivt samarbeid blant TESS-firmaene for å dele kunnskap samt utnytte og øke total kapasitet i verksteder og serviceressurser.

Hos Hydraspec blir det en vesentlig utvidelse av kapasiteten, med en tredobling av arealet med tilhørende fasiliteter.

Det innebærer blant annet krankapasitet for å kunne foreta overhaling av de største sylinderne på markedet, avslutter Lauvlid.

For mer informasjon kontakt:

Nils Lauvlid, Regionsjef TESS Øst
Tlf: 930 66 690/23 14 11 11
E-post: [email protected]

Daniel Ribbing, Daglig leder Hydraspec/Sylinderakutten
Tlf: 902 04 690/62 36 66 80
E-post: daniel.ribbing@hydraspec.no

Effektiviserer driften med ubemannet lager

Norges største grønnsakspakkeri effektiviserer driften med ubemannet lager

Daglig leder Tore Reitan i Mjøsgrønt mener bedriften kan spare betydelige summer ved bruk av ubemannet lager fra TESS.TESSgate kan bidra til å redusere nedetid ved feil på produksjonslinjen og effektiviserer driften gjennom å sikre rask tilgang til varer vi trenger 24/7, sier han.

Mjøsgrønt er et pakkeri som produserer med store sesong-variasjoner. Det innebærer at det tidvis jobbes døgnet rundt. 

– Da er det helt avgjørende for oss å ha tilgang på produktene vi trenger 24/7, sier Tore Reitan.

Han står foran et produksjonsanlegg som nylig ble innviet på Stange i Innlandet. Med 5500 kvadratmeter utgjør bygget Norges største grønnsakspakkeri. På utsiden står en TESSgate-container som inneholder et ubemannet lager. Selv om størrelsen er beskjeden, sammenlignet med det enorme bygget, er løsningen fra TESS likevel avgjørende for driften av anlegget.

Avtalen kom på plass etter et møte hvor TESS informerte om hvordan konseptet fungerer. 

– Vi så dette som en mulighet for videre samarbeid og opplever at TESS har stor bredde og faglig forståelse for våre utfordringer og hvordan deres løsninger kan effektivisere driften vår, sier Reitan.


Betydelige besparelser

På innsiden av bygget går produksjonslinjene for fullt.  Store trekasser med løk er stablet i høyden. Fra kassene dumpes grønnsakene over i en stor beholder. Derfra transporteres løken videre på bånd og ender opp i strømper som man finner i butikken.

Prosessen er i stor grad automatisert og pakkeriet leverer en betydelig andel av løk og gulrot til norske forbrukere. Nedetid på anlegget kan bety at butikkene i verste fall går tomme for varer. Derfor er det helt avgjørende å ha rask tilgang på produkter som brukes i den daglige driften.

– Statistikken fra TESSgate gir oss god oversikt over hvilke varer som brukes mest, samt hvem som står for uttaket. Det er litt tidlig å si hvor mye Mjøsgrønt kan spare på dette, men det vil nok være snakk om betydelige besparelser på varer vi bruker mye av, sier Reitan.

De ansatte har tilgang på lageret ved hjelp av et personifisert adgangskort. På denne måten kontrolleres uttak av varene som er digitalt merket med RFID-teknologi. Det gir bedre kontroll på forbruk og kostnader, i tillegg til reduserte miljøutslipp.

– Vi opplever TESS som en solid støttespiller på innkjøpsprosesser. Det har vært veldig fint i forbindelse med oppstart av pakkeriet, hvor det har vært mange innkjøp av stor og liten karakter, sier Reitan.

Viktig med lokale servicesentre

Han beskriver et godt samarbeid med TESS gjennom mange år. Foruten TESSgate har selskapet også levert et vaskeanlegg til 200 000 kroner, samt tekniske løsninger som sveisemaskin, sveiseavsug og industristøvsuger. Med et ubemannet lager knyttes de to virksomhetene enda tettere sammen.

– Den lokale tilstedeværelsen til TESS er viktig, sier Reitan.

Bare noen minutters kjøretur unna grønnsakspakkeriet ligger TESS servicesenter Stange, hvor Ove Ødegård er kundeansvarlig.

– Kontinuerlig dialog og tett oppfølging er det som skaper et godt samarbeid. Det er også andre aktører i området som har vist interesse for ubemannet lager fra TESS. Flere av disse har vært med for å se på løsningen hos Mjøsgrønt, sier Ødegård.

Han forventer at omsetning via TESSgate på Stange vil ligge på rundt 700 000 kroner årlig. TESS står for lagerbeholdningen og bestilling og etterfylling skjer automatisk. Bedre forbrukskontroll reduserer svinn på produkter og kundene betaler kun for varer som tas ut av lageret.

– Jeg tror flere ser at dette er vinn-vinn for begge parter, sier Ødegård.

En totalleverandør

Inne i TESSgate viser Tore Reitan fram utvalget i hyllene. Daglig er det uttak fra det ubemannede lageret. For tiden går det mest i drifts- og vedlikeholds produkter, som hansker og silikonspray. Samtidig ser Mjøsgrønt på muligheten for å utvide sortimentet med andre typer varer.

– Jeg vil anta at lagerbeholdningen kommer til å se helt annerledes ut om seks måneder, når vi får mer erfaring med løsningen. Det kan være snakk om arbeidsklær eller andre komponenter som TESS tar inn som vi trenger.

På sikt ser han for seg at TESS kan bli en totalleverandør til Mjøsgrønt innenfor drifts og vedlikeholdsprodukter.

– Det blir en kontinuerlig utvikling, hvor vi finner fram til de gode løsningene sammen, avslutter Reitan.

 

Mjøsgrønt

Norges eldste grønnsakspakkeri, lokalisert på Stange

Eies 50 % av Bama og 50 % av grønnsaksprodusentene Mjøsgrønt.

Rundt 30 ansatte

Sender årlig ut 15 000 tonn løk og gulrot

Produksjonsanlegg på 5500 Kvm

Omsetning i 2021: 150 millioner kroner

 

TESSgate - Digitalt ubemannet lager

Kortreiste leveranser og selvbetjente systemer for lagerstyring. Skalerbare og fleksible moduler som har moderne brukergrensesnitt med sky basert forretningsplattform som gir komplett kontroll på alle forbruksdata.

Kundefordeler:

  1. Kostnader reduseres med inntil 35% (prosess forenkling innkjøp, kostnads føring/betaling og sporing uttak).
  2. Varelager reduseres med inntil 50% (kapitalbinding, svinn, ukurans og standardisering).
  3. Lagerstyring øker leveringsservice med inntil 10-20% (tilgjengelighet, raskere leveringer og høyere servicegrad).
  4. Tilgjengelighet 24/7 inkl. dokumentasjon/HMS.

 

 

Ta kontakt med fagansvarlige i TESS for mer informasjon:

Salgsdirektør (Integrert Forsyning) - Roar Kleven - 905 64 156

Markeds- og salgsdirektør (Integrert Forsyning) - Knut Jølberg - 906 01 763

 

Utenfor Norges største grønnsakspakkeri, Mjøsgrønt, står et ubemannet lager fra TESS. Det sørger for at de ansatte har tilgang på varene de trenger 24/7.

De ansatte har tilgang på lageret ved hjelp av et personifisert adgangskort. På denne måten kontrolleres uttak av varene som er digitalt merket med RFID-teknologi.

Foruten ubemannet lager har TESS også levert et vaskeanlegg til 200 000 kroner, samt tekniske løsninger som sveisemaskin, sveiseavsug og industristøvsuger til Mjøsgrønt.

Slitte og brukte klær skal bli til nye

Den grønne omstillingen av klesbransjen krever nye tilnærminger til klesdesign, og til prosessene som skal transformere klesavfall til brukbare fibre i nye tekstilprodukter. Derfor samarbeider MASCOT med aktører i klesbransjen, samt aktører innen materialer og gjenvinning i prosjektet «Den Cirkulære Tekstilindustri», støttet av Miljødirektoratets utviklings- og demonstrasjonsprogram (MUDP). Målet er at kvaliteten på det resirkulerte tekstilmaterialet skal være så høy at det kan introduseres direkte i den eksisterende verdikjeden. Slitte og brukte klær skal altså kunne bli til nye klær.

- Utfordringen med tekstiler er den samme vi har med plast. I likhet med plast er tekstiler designet for å tåle vask og slitasje. Men for å kunne resirkulere dem, må vi kunne skille materialene og fjerne fargestoffer og impregneringsmidler, uten at selve materialet blir skadet, sier prosjektleder Julie Brender Trads fra Teknologisk Institutt.

Høye ambisjoner
- TESS sine egenprofilerte klær produseres av MASCOT, på deres fabrikker, derfor er det spesielt gledelig at de satser materialer av høy kvalitet med stort resirkuleringspotensiale. Denne utviklingen er helt i tråd med vår bærekraftsstrategi. TESS har høye ambisjoner for sirkulære løsninger og målinger, i samarbeid med våre leverandører, sier Helge Guthormsen, HMS-K Leder i TESS.

 

Glede i klesbransjen
I samarbeid med klesprodusentene som deltar – Five Units, Sustainawear, Hummel og Knowledge Cotton Apparel – vil det i løpet av prosjektet f.eks. utvikles designguider for å sikre at det i fremtiden brukes materialer av høy kvalitet, som åpner for mulig materialgjenvinning.

-Vi står virkelig på for å produsere klær på en mye mer ressursansvarlig måte, men prosjektet viser at vi ikke kan gjøre det alene. Svært mange prosesser henger sammen. For å løse denne utfordringen må alle prosessene involveres, fra designfasen til den virkelige resirkuleringen, vi er derfor avhengig av hjelp innad i tekstilindustrien. Det er både nødvendig, viktig og spennende å være en del av et større samarbeid, der vi skal flytte litt på de grønne målene, sier CSR-sjef Kristina Vigen fra MASCOT International A/S.

Leverer utstyr og helårsbekledning til Isbilen

TESS forsyner Isbilen med utstyr og vedlikeholdsprodukter til verkstedet og helårsbekledning til 210 ansatte over hele landet. Faglige råd og tips får Isbilen på sitt lokale TESS-servicesenter på Stange.

 

- Her får vi topp service fra dyktige og hyggelige fagfolk, som alltid stiller opp når vi trenger hjelp, sier Jo Erik Tangnes, avdelingsleder for Isbilen innlandet.

På Isbilens verksted i Stange får flere av de 104 kjøretøyene i flåten overhaling og stell før de skal dekke kjørerutene. Dette er også «hub» for de 30 selgerne som dekker innlandet med produktene fra det lokale fryselageret. Kvalitetsprodukter skal distribueres på kryss og tvers til alle nabolag, bilene er lett gjenkjennelige med «Norge Rundt»-teamet (Griegs Dans Nr. 2) på høyttalerne.
- Melodien er lett modifisert, ellers hadde vi måttet betale royalties, humrer Tangnes.

På kort tid har TESS blitt en totalleverandør av utstyr og vedlikeholdsprodukter til verkstedet. Forsyningsløsningen Partnerskap sikrer at nødvendig utstyr til den daglige driften til enhver tid er tilgjengelig, nå er samarbeidet utvidet med en avtale om helårsbekledning til alle Isbilens 210 selgere.


Fra frys til frys
Isbilene sørger for at kvaliteten er på sitt beste med en ubrutt fryselinje helt hjem til fryseren din. Bedriften har et solid fotfeste som landets største distributør av is av ypperste kvalitet. Store deler av iskremen som selges produseres ved et av Norges få gjenværende iskremfabrikker – Isbjørn Is. Isbilen ble etablert i 1962 og feirer 60 års jubileum i år.
Selv om de aller fleste kobler Isbilene til varme sommerdager, er de i aller høyeste grad aktive under vinterhalvåret.
- I høysesongen er bemanningen på topp, da har vi om lag 210 selgere som reiser land og strand rundt. I lavsesongen, vinterstid, opererer vi på om lag halv bemanning, men vi er absolutt operative med distribusjon av mat- og middagsprodukter som Grønlandsreker, hjertegode fiskekaker, hvalbiff og andre fristelser fra lokale produsenter. Det går en god del is vinterstid også, bestvinneren er dobbel salt karamell og av mat er det blant annet hjertegode fiskekaker som slår godt an. I tillegg er stadig flere av våre firbente familiemedlemmer som har fått smaken på hundeisen vår, proteinrik, laktosefri og med leversmak – Isbilen skal alltid ha noe for enhver smak, forsikrer Tangnes.

Naturlig faghandel og samarbeidspartner
På Stange startet også samarbeidet med TESS: Servicesenteret ble raskt den naturlige faghandelen for utstyr og vedlikeholdsprodukter til Isbilen-verkstedet. Tangnes er full av lovord for god oppfølging fra fagfolkene i TESS.
- Stange må være Norges beste TESS-avdeling! Her møtes vi av dyktige fagfolk, fantastisk service og hyggelige folk, som alltid stiller opp når vi trenger hjelp, sier han. Det stadig tettere samarbeidet har utviklet seg flere låneskap, eller floorstock, som sikrer tilgjengelighet til produkter og utstyr som kreves i den daglige driften. I løpet av det siste året er den landsdekkende avtalen om helårsbekledning til ansatte også blitt iverksatt:
- Det startet med sommerkolleksjonen med bukser, jakker, t-skjorter og capser, som virkelig falt i smak. Denne høsten bestemte vi oss derfor for å utvide til vintersesongen - nå skal alle ansatte få nye vinterklær fra TESS. Kolleksjonen består av bukser, collegegenser, luer og varme ytterjakker, selvfølgelig med Isbilen-logo. Disse klærne trives vi godt i, slår Tangnes fast og fortsetter:


- TESS forstår hva vi trenger, de er fleksible og flinke til å tilpasse seg våre behov. Selgerne våre er på veien store deler av året, derfor trenger de kvalitetsklær som er bekvemme og bevegelige, tilpasset arbeidssituasjonen. Dette behovet innfrir TESS med sine produkter. TESS er enkle og greie å forholde seg til, i tillegg vi får alltid gode faglige råd. Partnerskapene på verkstedet fylles opp med de produktene vi trenger i den daglige driften, det sørger TESS avdeling Stange for, vi kunne ikke fått bedre oppfølging!

Kundeansvarlig i TESS, Ove Ødegård, er strålende fornøyd med det gode samarbeidet:
- Det er flott at klærne fra MASCOT og NewWave har slått godt an hos folkene i Isbilen. I tillegg har vi avtale om å levere mer av drifts- og vedlikeholdsprodukter, som verktøy, kjemikalier, filter mm via låneskapene. Det er gøy når vi blir så godt kjent med kunden at vi kan lese behovene, da treffer vi også godt på produktene, sier han.

 

Se en kort video.

 

Griegs kjenningsmelodi slår fasttakte slag gjennom landet. Her er Annette Nernes klar for å ta turen ut til de tusen hjem.

 

Faglige råd og tips får Isbilen på TESS servicesenteret på Stange som ligger rett ved verkstedet. TESS utstyrer Isbilen med vedlikeholdsprodukter til verkstedet og bekledning til 210 ansatte over hele landet.

 

- Stange må være Norges beste TESS-avdeling. Her møter vi dyktige fagfolk, fantastisk service og hyggelige folk som alltid stiller opp når vi trenger hjelp, sier Jo Erik Tangnes avdelingsleder for Isbilen avdeling Innlandet.