Nyheter

Millionkake hver fredag

Sunnmøringene er kjent for å være gjerrige, måteholdene og oppfinnsomme. En myte som er opplest, vedtatt og bekreftet av forskere. Kanskje derfor TESS Herøy og Ålesund må opp i en millionordre for å feire med kake. La gå, myte eller ikke. I mars spise de millionkake to fredager på rad, og tok med seg gleden og smilene inn i april. Nå venter oppgangstider for den lokale konditoren, kanskje.

Det er Carl-Henrik Moltumyr, Kundeansvarlig TESS Nord as - Regionsenter Ålesund som formidler det glade budskapet og at TESS Ålesund og TESS Herøy har klart å ro i land to solide påfyll til ordreboka. Her er historien bak millionkakene:
Millionkake 1
Det hele startet med en liste over nybygg på alle verft i Norge. Selgerne hos TESS i Ålesund satte i gang jobben med å finne riktige kontaktpersoner på de forskjellige verftene. Jeg var heldig og skaut gullfuglen ved en telefonsamtale til Kleven Verft.
Fikk kontaktperson på Remøy Management som bygger en stor kabellegger på verftet. Vi booket møte og Anja Lillestøl, avdelingsleder hos TESS Herøy var med på møtet som kompetanseperson på THM. Resultatet ble at TESS Herøy og TESS Ålesund får måle opp slanger på hele båten, og så plusset vi på med en verktøyordre og et slangeverksted om bord. Da passerte vi millionen.
Millionkake 2
Arbeidet var ikke over enda. MAERSK Supply Service bygger seks ankerhåndterere på Kleven. Åsmund Sætre, Elias R. Rasmussen og jeg formulerte en mail, la på noen vedlegg og sendte den direkte til CEO i Danmark som et bevisst skudd i blinde.
Det gikk noen dager før det plutselig kom en mail fra Greg Beackock, New Build Superintendent på Kleven. Da hadde vår mail reist igjennom hele MAERSK systemet og landet hos riktig person.
Anja var også med på dette møtet, og sammen klarte Carl-Henrik og Anja  og ro i land THM på alle båtene. Med hele teamet i TESS Møre og bistand fra TESS as, sikret vi oss ordrer for over to millioner kroner fra prosjektet som startet med nybygg på norske skipsverft.
Det viser seg atter en gang at med vilje, mål, mot til å ta opp telefonen og trykk på de rette knappene, så kommer resultatene som perler på en snor.
Vi har nå feiret dette med kake, ikke bare en, men to fredager på rad. En kake for h

Det er Carl-Henrik Moltumyr, Kundeansvarlig TESS Nord as - Regionsenter Ålesund som formidler det glade budskapet og at TESS Ålesund og TESS Herøy har klart å ro i land to solide påfyll til ordreboka. Her er historien bak millionkakene:

Millionkake 1
Det hele startet med en liste over nybygg på alle verft i Norge. Selgerne hos TESS i Ålesund satte i gang jobben med å finne riktige kontaktpersoner på de forskjellige verftene. Jeg var heldig og skaut gullfuglen ved en telefonsamtale til Kleven Verft.Fikk kontaktperson på Remøy Management som bygger en stor kabellegger på verftet. Vi booket møte og Anja Lillestøl, avdelingsleder hos TESS Herøy var med på møtet som kompetanseperson på THM. Resultatet ble at TESS Herøy og TESS Ålesund får måle opp slanger på hele båten, og så plusset vi på med en verktøyordre og et slangeverksted om bord. Da passerte vi millionen.

Millionkake 2
Arbeidet var ikke over enda. MAERSK Supply Service bygger seks ankerhåndterere på Kleven. Åsmund Sætre, Elias R. Rasmussen og jeg formulerte en mail, la på noen vedlegg og sendte den direkte til CEO i Danmark som et bevisst skudd i blinde.Det gikk noen dager før det plutselig kom en mail fra Greg Beackock, New Build Superintendent på Kleven. Da hadde vår mail reist igjennom hele MAERSK systemet og landet hos riktig person.  Anja var også med på dette møtet, og sammen klarte Carl-Henrik og Anja  og ro i land THM på alle båtene. Med hele teamet i TESS Møre og bistand fra TESS as, sikret vi oss ordrer for over to millioner kroner fra prosjektet som startet med nybygg på norske skipsverft.Det viser seg atter en gang at med vilje, mål, mot til å ta opp telefonen og trykk på de rette knappene, så kommer resultatene som perler på en snor.Vi har nå feiret dette med kake, ikke bare en, men to fredager på rad. En kake for hver million. Og flere kaker skal det bli.

Fortalt av: Carl-Henrik Moltumyr, kundeansvarlig TESS Nord as - Regionssenter Ålesund

Samarbeid midt i varestrømmen

Samarbeid, entusiasme, engasjement, begeistring, HMS, kvalitet og praktisk Lean. Kort sagt; 8. mars var plussordenes store dag da et 50-talls representanter fra Statoil, TESS og andre samarbeidende firmaer var til stede ved åpningen av TESS Baseshop Statoil Mongstad. Et felles prosjekt for integrert forsyning midt i varestrømmen til produksjonsplattformer og flyterigger i Nordsjøen.

Det er høy aktivitet på forsyningsbasen til Statoil på Mongstad. Den forsyner 18 produksjonsplattformer og et variert antall flyterigger med det de trenger til drift og vedlikehold. Havna på basen har årlig ca. 3200 anløp, og er med det en av Nord-Europas travleste havner. Hver måned sender basen 20 000 tonn med forsyninger ut i havet.
Kortreist produkter og service
Statoils anlegg på Mongstad har hatt kortreist service fra TESS Mongstad i over 30 år. I nesten like lang tid har Statoil og TESS hatt en samarbeidsavtale om forsyning av produkter til drift og vedlikehold. For to år siden åpnet TESS Partnershop inne på raffineriområdet til Statoil Mongstad. Bakgrunnen var høy fokus på innsparinger og økt oppetid ved anlegget.
Partnershopen ble en suksess fra første dag, og er mye av grunnlaget for nye modige tanker og alternative løsninger inne på basen. Og midt i varestrømmen er Baseshopen nå på plass med 300 kvm tilrettelagte lokaler og en vareheis med 75 kvm hylleplass.
Responstiden skal ned
- Vi har gjort en grundig vareanalyse, og de 1000 mest høyfrekvente varene som går offshore er nå på plass i hyllene hos Baseshopen, fortalte Janne M. Hellebø som er distriktsleder for TESS i Nordhordland. Hun hatt en stødig hånd på arbeidet med utviklingen av TESS på Mongstad, og hadde suveren styring på åpningsarrangementet. – Baseshopen er en forenkling og effektivisering av logistikken med fokus på kontinuerlige forbedringer. Det er blant annet ledetiden som skal ned. Den var tidligere 10 -12 dager. Målet er ned til 1 - 3 dager. Sentralt blir en ny e-handelsportal.  Den er spesialutviklet og tilpasset Statoil. Hele veien er det fokus på service for rekvirentene offshore. Samtidig vil vi fortsette å gi god kortreist service og leveranser til alle samarbeidspartnerne inne på baseområdet, poengterer distriktsleder Janne M Hellebø som oppsummerer: - Full fokus på Lean, rask respons og kortreist service i godt tverrfaglig samarbeid

Det er høy aktivitet på forsyningsbasen til Statoil på Mongstad. Den forsyner 18 produksjonsplattformer og et variert antall flyterigger med det de trenger til drift og vedlikehold. Havna på basen har årlig ca. 3200 anløp, og er med det en av Nord-Europas travleste havner. Hver måned sender basen 20 000 tonn med forsyninger ut i havet.

Kortreist produkter og service
Statoils anlegg på Mongstad har hatt kortreist service fra TESS Mongstad i over 30 år. I nesten like lang tid har Statoil og TESS hatt en samarbeidsavtale om forsyning av produkter til drift og vedlikehold. For to år siden åpnet TESS Partnershop inne på raffineriområdet til Statoil Mongstad. Bakgrunnen var høy fokus på innsparinger og økt oppetid ved anlegget.Partnershopen ble en suksess fra første dag, og er mye av grunnlaget for nye modige tanker og alternative løsninger inne på basen. Og midt i varestrømmen er Baseshopen nå på plass med 300 kvm tilrettelagte lokaler og en vareheis med 75 kvm hylleplass.

Responstiden skal ned
- Vi har gjort en grundig vareanalyse, og de 1000 mest høyfrekvente varene som går offshore er nå på plass i hyllene hos Baseshopen, fortalte Janne M. Hellebø som er distriktsleder for TESS i Nordhordland. Hun hatt en stødig hånd på arbeidet med utviklingen av TESS på Mongstad, og hadde suveren styring på åpningsarrangementet. – Baseshopen er en forenkling og effektivisering av logistikken med fokus på kontinuerlige forbedringer. Det er blant annet ledetiden som skal ned. Den var tidligere 10 -12 dager. Målet er ned til 1 - 3 dager. Sentralt blir en ny e-handelsportal.  Den er spesialutviklet og tilpasset Statoil. Hele veien er det fokus på service for rekvirentene offshore. Samtidig vil vi fortsette å gi god kortreist service og leveranser til alle samarbeidspartnerne inne på baseområdet, poengterer distriktsleder Janne M Hellebø som oppsummerer: - Full fokus på Lean, rask respons og kortreist service i godt tverrfaglig samarbeid.

Tekst og bilder: arne.braadland@tess.no

Åpnet med å heie på TESS

Med rekordmange utstillere og besøkende ble jubileumsmessen i Telenor Arena den faglig interessante møteplassen arrangøren hadde forventet. – Vi heier på TESS, sa næringssjef Tore Gulli i Bærum kommune da han åpnet Industriens Motemesse.

111 utstillere, mye nytt, tusen besøkende og interessante foredrag var menyen da næringssjef Tore Gulli åpnet jubileumsmessen ønsket velkommen til industrikommunen Bærum. – Overraskende for mange kanskje, men Bærum har en betydelig andel industribedrifter fordelt på mange bransjeområder. Over 4000 og med 13 ansatte i snitt.  Og det skjer mye spennende. Sentralt er kompetanseindustrien, i dag som det var i tidlig industriell alder. Industriene utgjorde til tider 35 prosent av næringsvirksomheten.

Vannkraft i Bærum
Mye var bygget på vannkraft, og som kraftkommune har vi fortsatt et kraftverk i drift, stort nok til lys og varme i Rådhuset, sa Tore Gulli da han trakk opp noen lange linjer i den industrielle utviklingen. Samtidig understreket han at det mangfoldet og bredden som er representert på Industriens Motemesse med Water Valley som samarbeidspartner, også er viktig for å holde trykket oppe i storindustrien. – Derfor tjener det arrangøren TESS til stor ære at konsernet etablerer slike møteplasser. Vi må også heie på TESS for deres langsiktighet og strategiske tenkning når de nå snart kan gratuleres med 50-årsjubileum, var oppfordringen fra næringssjef Tore Gulli som også synes det var imponerende at TESS går i bresjen for å bygge opp og fornye bærekraftig grønn virksomhet i Norge. Og han konkluderte med at Bærum er et optimalt sted å samles.

15 år som møteplass
I år var det 15. årsjubileum for Industriens Motemesse som møteplass for sentrale aktører i leverandørindustrien. TESS inviterer leverandører, kunder og nære forbindelser som møter TESS-ansatte fra aller fleste servicesentrene fra inn- og utland. Årets messe hadde næringsklyngen Water Valley med fokus på vannkraft, som samarbeidspartner. Det betyr flere nye deltagere på møteplassen.

-  Med et variert og balansert tilbud av nyheter, foredrag og faglige oppdateringer ble Industriens Motemesse igjen en viktig møteplass for beslutningstagere i næringslivet, mener messesjef Eve Å. Jacobsen som legge til at kostnadseffektive løsninger og tips om økt fortjeneste får en stadig mer sentral plass på Industriens Motemesse.

Sammen med en vilje til stadig forbedringer, er dette kanskje noe av nøkkelen til den framgangen Industriens Motemesse har fra år til år.

- Med et næringsliv i endring, er det mer enn noen gang verdifullt å delta på Industriens Motemesse, mener messesjef Eve Å. Jacobsen som inviterer til ny messe 27. og 28. september 2018. Samtidig feirer TESS 50 år.


DVH pris til Pferd på IM-2017

Se bilder av alle utstillerne her

Vellykket årskonferanse for Water Valley

 

Norsk vannkrafts rammevilkår sto på agendaen da Water Valley inviterte til årskonferanse på Telenor Arena på Fornebu i dag.

Norsk vannkrafts rammevilkår sto på agendaen da Water Valley inviterte til årskonferanse på Telenor Arena på Fornebu 23. mars. Les mer..

Nytt grønt fotavtrykk

En nye berøringssikker fôrslangen gir en betydelig HMS- og miljøgevinst og et solid grønt fotavtrykk for oppdrettsnæringen. 85 prosent av materialet i første generasjon slange går til gjenbruk i produksjonen av de to neste generasjonene. Med en årlig produksjon og  levering på en million meter av denne fôrslangen, blir miljøet spart for mellom opptil  15 millioner kg CO2. Målinger under praktisk bruk viser at fôrslangene har en slitestyrke som er vesentlig bedre enn gjennomsnittet i bransjen.

- Vi jobbet lenge med utviklingen av den nye antistatiske fôrslangen som tilfredsstiller kravene fra Arbeidstilsynet og gir et tryggere arbeidsmiljø på merdene. Løsningen ble bruk av et homogent plast- materiale som har en høy gjenbruksfaktor. Hele 85 prosent av materialet fra første generasjon fôrslange brukes i produksjonen av de to neste generasjonene. Dette er innenfor det vi i dag kan forvente, men litt fram i tid kan vi kanskje kople på flere generasjoner, sier innovasjonsdirektør Jan Dyre-Hansen som har vært helt sentral i utviklingen av den nye antistatiske fôrslangen til TESS som har fått navnet ECOFEEDER. Grønnere for oppdrettsnæringen Det blir produsert og levert en million meter fôrslanger til norske oppdrettsanlegg i året. - Bransjen mangler god statistikk, men omfanget er på dette nivået og er utgangspunktet for vårt regnestykke, sier innovasjonsdirektøren. – Det betyr at oppdrettsnæringen kan bidra til å spare minst 6 millioner kg olje/gass i produksjonen. Noe som reduserer CO2-utslippet med mellom 12 og 15 millioner kg. Det er nok enda mer å hente på miljøsiden. Målinger under praktisk bruk viser at den antistatiske fôrslangen til TESS har meget god slitestyrke, og forventningen er opptil 50 prosent bedre enn gjennomsnittet i bransjen, sier innovasjonsdirektør Jan Dyre-Hansen. Lovende miljøsirkel Den nye antistatiske og miljøvennlige fôrslangen til TESS viser at teknologien har løst flere av de tidligere utfordringene i oppdrettsnæringen. Tiden med arbeidsulykker på grunn av elektriske støt fra fôrslanger bør være over. – Jobben nå er å få på plass en god miljøsirkel hvor de antistatiske fôrslangene får et definert livsløp gjennom tre generasjoner. TESS har kommet ganske langt i dette arbeidet, men logistikken mellom merder og produksjon er en utfordring. Avstandene er store og en slangegenerasjon fyller fort et par store vogntog. På vei til produksjonen må slangene også rengjøres. TESS har løsninger i dag, men det gjenstår litt arbeid med å rendyrke miljøsirkelen til et bærekraftig konsept og få på plass flere praktiske
Nytt grønt fotavtrykk i oppdrettsnæringen
En nye berøringssikker fôrslangen gir en betydelig HMS- og miljøgevinst og et solid grønt fotavtrykk for oppdrettsnæringen. 85 prosent av materialet i første generasjon slange går til gjenbruk i produksjonen av de to neste generasjonene. Med en årlig produksjon og  levering på en million meter av denne fôrslangen, blir miljøet spart for mellom opptil  15 millioner kg CO2. Målinger under praktisk bruk viser at fôrslangene har en slitestyrke som er vesentlig bedre enn gjennomsnittet i bransjen.
løsninger, opplyser innovasjonsdirektør Jan DyreHansen. Holder hva den lover Det ble et teknologisk gjennombrudd da TESS utviklet og satte i produksjon en berøringssikker fôrslange som gir en tryggere arbeidsdag på oppdrettsanleggene. Egenskapene er verifisert av SINTEF. Den nye fôrslangen til TESS er i bruk hos flere oppdrettere. - Det er bare gode meldinger fra dem som i 10 måneder har hatt slangen i bruk som har transportert flere hundre tonn fôr uten å lade en eneste volt. Det forteller om en riktig løsning med stor slitestyrke.  Den holder hva vi lover, er tilbakemeldingene fra brukerne, forteller Jan Eric Haagensen, – ingen elektrisk ladning, stor slitestyrke og UVbestandig.

- Vi jobbet lenge med utviklingen av den nye antistatiske fôrslangen som tilfredsstiller kravene fra Arbeidstilsynet og gir et tryggere arbeidsmiljø på merdene. Løsningen ble bruk av et homogent plast- materiale som har en høy gjenbruksfaktor. Hele 85 prosent av materialet fra første generasjon fôrslange brukes i produksjonen av de to neste generasjonene. Dette er innenfor det vi i dag kan forvente, men litt fram i tid kan vi kanskje kople på flere generasjoner, sier innovasjonsdirektør Jan Dyre-Hansen som har vært helt sentral i utviklingen av den nye antistatiske fôrslangen til TESS som har fått navnet ECOFEEDER.

Grønnere for oppdrettsnæringen
Det blir produsert og levert en million meter fôrslanger til norske oppdrettsanlegg i året. - Bransjen mangler god statistikk, men omfanget er på dette nivået og er utgangspunktet for vårt regnestykke, sier innovasjonsdirektøren. – Det betyr at oppdrettsnæringen kan bidra til å spare minst 6 millioner kg olje/gass i produksjonen. Noe som reduserer CO2-utslippet med mellom 12 og 15 millioner kg. Det er nok enda mer å hente på miljøsiden. Målinger under praktisk bruk viser at den antistatiske fôrslangen til TESS har meget god slitestyrke, og forventningen er opptil 50 prosent bedre enn gjennomsnittet i bransjen, sier innovasjonsdirektør Jan Dyre-Hansen. 

Lovende miljøsirkel
Den nye antistatiske og miljøvennlige fôrslangen til TESS viser at teknologien har løst flere av de tidligere utfordringene i oppdrettsnæringen. Tiden med arbeidsulykker på grunn av elektriske støt fra fôrslanger bør være over. – Jobben nå er å få på plass en god miljøsirkel hvor de antistatiske fôrslangene får et definert livsløp gjennom tre generasjoner. TESS har kommet ganske langt i dette arbeidet, men logistikken mellom merder og produksjon er en utfordring. Avstandene er store og en slangegenerasjon fyller fort et par store vogntog. På vei til produksjonen må slangene også rengjøres. TESS har løsninger i dag, men det gjenstår litt arbeid med å rendyrke miljøsirkelen til et bærekraftig konsept og få på plass flere praktiske Nytt grønt fotavtrykk i oppdrettsnæringenEn nye berøringssikker fôrslangen gir en betydelig HMS- og miljøgevinst og et solid grønt fotavtrykk for oppdrettsnæringen. 85 prosent av materialet i første generasjon slange går til gjenbruk i produksjonen av de to neste generasjonene. Med en årlig produksjon og  levering på en million meter av denne fôrslangen, blir miljøet spart for mellom opptil  15 millioner kg CO2. Målinger under praktisk bruk viser at fôrslangene har en slitestyrke som er vesentlig bedre enn gjennomsnittet i bransjen. løsninger, opplyser innovasjonsdirektør Jan DyreHansen. 

Holder hva den lover
Det ble et teknologisk gjennombrudd da TESS utviklet og satte i produksjon en berøringssikker fôrslange som gir en tryggere arbeidsdag på oppdrettsanleggene. Egenskapene er verifisert av SINTEF. Den nye fôrslangen til TESS er i bruk hos flere oppdrettere. - Det er bare gode meldinger fra dem som i 10 måneder har hatt slangen i bruk som har transportert flere hundre tonn fôr uten å lade en eneste volt. Det forteller om en riktig løsning med stor slitestyrke.  Den holder hva vi lover, er tilbakemeldingene fra brukerne, forteller Jan Eric Haagensen, – ingen elektrisk ladning, stor slitestyrke og UVbestandig.

Fakta ECOFEEDER
Nye homogen berøringssikker fôrslange til oppdrettsnæringen. Den fyller Arbeidstilsynets krav om antistatisk materiale og er testet av SINTEF. Målinger under praktisk bruk viser at fôrslangen bedre slitestyrke enn gjennomsnittet i bransjen. Ved gjenbruk kan 85 prosent av materialet fra første generasjon benyttes i produksjonen av de to neste generasjonene.

Tekst og bilder: arne.braadland@tess.no