Nyheter

Rengjøringsmaskiner til Rema 1000

Solgte rengjøringsmaskiner til Rema 1000 for én million kroner

Rema Distribusjon Norge har kjøpt 22 Nilfisk rengjøringsmaskiner av TESS.

Torsdag 31. januar overleverte TESS rengjøringsmaskinene til Rema Distribusjon ved konsernets nye sentrallager på Vinterbro. Maskinene skal forenkle renholdet ved det gigantiske lageret på hele 77 000 kvm. Lageret åpnet offisielt fredag 1. februar og tilsvarer størrelsen på Nordby kjøpesenter.

Rengjøringsbesetningen hos Rema fikk en grundig opplæring fra Nilfisk av de nyanskaffede maskinene.

– Nilfisk oppfattes som veldig brukervennlig og lettvint, forteller Lars Ullersmo, assisterende driftssjef ved Rema Distribusjon Norge AS.

Bjørn Erik Halvorsen, kundeansvarlig ved TESS Øst, var til stede ved overleveringen.

– Leveransen er et resultat av et veldig godt samarbeid. Vi har lenge hatt god kontakt med både Nilfisk og Rema. Vi har lagt stor vekt på service, sier han.

Service og kvalitet
Leveransen på 22 rengjøringsmaskiner består av enkle støvsugere, ryggstøvsugere, batteridrevne kontorstøvsugere, kombimaskiner, samt små og store gulvvaskemaskiner.

– Vi har selvsagt hatt møter med andre og sammenlignet leverandører angående utstyr. Til slutt havnet vi på Nilfisk og TESS, sier Lars Ullersmo.

Leverandørvalget falt på TESS på grunn av meget god service og tilfredsstillende kundebehandling. Nilfisk-maskinene ble valgt basert på erfaring fra tidligere rengjøringsmaskiner. TESS Ski står for hele leveransen til Rema 1000.

Samarbeidet mellom Nilfisk og TESS er i utvikling, og det prosjekteres med flere leveranser av samme typer maskiner. Nylig solgte TESS også åtte gulvvaskemaskiner fra Nilfisk til Glitre Energi. Se video her.

Vil du vite mer om gulvaskemaskiner?
Ta kontakt med: Bjørn-Erik Halvorsen, kundeansvarlig TESS Øst
Tlf. 64 85 61 30
Mob. 97 99 19 71
[email protected]

TESS sentral i RAW AIR

Slik jobber TESS Vikersund frem mot superfinalen i RAW AIR.

– Når kommer du i morra? Det må være her seinest kl.15.00! Fint, takk!

Lyden av skippertak høres godt utenfor skyvedørene til TESS Vikersund. Alt skal være på plass innen verdenseliten i skiflyvning inntar det lille tettstedet i Modum 15.-17. mars.

Avdelingsleder Stian Solbakken og hans team fra TESS Vikersund tar i bruk tilnærmet alle timene i døgnet den siste uken for å bli ferdig med forberedelsene.

– Det er en sinnsyk dugnad, men det er vårt bidrag til lokalsamfunnet.

Startet med en vinterjakke
Siden 2015 har Stian Solbakken og TESS Vikersund jobbet tett med Flying Team Vikersund og World Cup i skiflying samt RAW AIR fra 2017.

– Det hele startet med at vi ble spurt om å levere en boblejakke, forteller Solbakken. Vikersund har tidligere kjøpt opp store kvantum profileringstøy og hvert år sittet med en betydelig ukurans. Så kom det en forespørsel fra Vikersund om vi kunne levere en vinterjakke, og etter en anbudsrunde falt valget på TESS Vikersund. De var ikke billigst, men de eneste som kunne ta hele logistikken.

– Vi kjøper inn varene, vi markedsfører og selger på nett og i hoppbakken hele helgen.

Intervjuet har vart i tre minutter og telefonen til Stian Solbakken har ringt syv ganger.

– Denne er jeg nødt til å ta.

Familien til unnsetning
Avdelingslederen har et stort ansvar og kjenner presset fra flere hold. Allikevel beholder han en imponerende ro over situasjonen

– Det gjelder å bruke erfaringen og jobbe smart. Vi selger jakker, t-skjorter, luer og capser og lignende, men trykker ikke opp mer enn et minimumsopplag i første omgang. Vi har leid inn syv russ som skal selge og trykke på klær for oss på stand i helgen. Det gir oss mer eller mindre ingen ukurans etter vår avtale med New Wave, og etter vår delingsmodell tjener alle involverte instanser på salget. han en imponerende ro over situasjonen.

Familien Solbakken er godt representert i bedriften. Stians søster, Linda, jobber fast ved servicesentret og mor Anne hjelper til på trykkeriet. Det er hektiske dager, men alle er unisont enige i at de jobber best under press.

Ekstra travelt i butikken
Butikken er ekstra godt besøkt de dagene før og under arrangementet. Det selges brannslukningsapparater, verktøy, strips, vifteovner og tau til riggingen av det store anlegget. TESS Vikersund har en unik plassering til hoppbakken som gjør det enkelt for arrangørene og kunder å skaffe varer ad hoc fra butikken.

– Disse dagene frem mot arrangementet er det mange fremmede mennesker innom fra blant annet TV-selskaper og entreprenører som trenger alt mulig til riggingen. Etter hvert år ser vi også mange av de samme menneskene igjen til samme arrangementet, forteller Solbakken.

– Vi har i tillegg en egen minimesse og kundesamling i Hopphallen på lørdag, hvor de største kundene er invitert.

Albert Hæhre er grunnsteinen og primus motor i hoppbakken i nyere tid. Hæhre og TESS har et meget godt og fruktbart samarbeid, og sammen med datterselskapene utgjør Hæhre om lag 35 prosent av kundegruppen til TESS Vikersund. Tiden frem mot helgens aktiviteter samarbeider begge parter med å bistå hverandre med forberedelsene.

Verdens mest ekstreme hoppturnering
RAW AIR er verdens mest ekstreme hoppturnering og et hardkjør med ti konkurranser på rad i fire forskjellige norske byer. Sirkuset startet i Holmenkollen 8.-10. mars og fortsatte til Lillehammer 11.-13. mars. De tre neste dagene tilbringes i Granåsen i Trondheim, og det hele avsluttes med superfinale i Vikersund.

For første gang er kvinnene også med i konkurransen, men blir ikke med til Vikersund. De avslutter med finale i Trondheim 14. mars.

Under fjorårets konkurranse var TESS godt synlige så vel i bakken som på TV. Under lørdagens lagkonkurranse prydet alle hopperne seg med TESS på brystet og reklamegjerdene i bunnen av hoppbakken. I år vil TESS være synlige på reklamegjerdene i pausen og på sponsorplass før sendingene på NRK.

Med andre ord er livet i Vikersund hektisk og spennende i helgen hvor Modum kommune dobler innbyggerantallet – og TESS spiller en svært sentral rolle.

Åpnet partnershop på Leirvik AS

Effektiviserer, digitaliserer og sparer på samarbeid med TESS

Leirvik AS, en verdensledende produsent av boligmoduler i aluminium til plattformer til oljeindustrien har etablert en Partnershop med skreddersydd utvalg av forbruksmateriell til produksjon og bygging. Med etableringen sparer TESS Leirvik as i størrelsesorden to millioner kroner første driftsår.

- Det er viktig for oss å holde kostnadene nede. En boligplattform har typisk en levetid på 30 år eller mer.  Det er tøffe forhold internasjonalt selv om vi er alene om å bygge aluminiumsmoduler world wide, sa Helge Gjøsæter, administrerende direktør i Leirvik under åpningen av Partnershopèn.

I dag ligger det to store boligplattformer ved Leirvik. Peregrino II er under bygging og skal til Brasil. Johan Sverdrup er verdens største boligplattform og skal ut på Sverdrupfeltet i løpet av vinteren.

- De som skal skru av produksjonen på Sverdrup, er sannsynligvis ennå ikke født. Levetiden på denne plattformen eller feltet, er femti år. De sier det vil ta slutt, men det vil ta lang tid, sa Helge Gjøsæter.

Besparelser
Valget om å samle alt forbruksmateriell på ett sted på produksjonsområdene tok bedriften fordi de ville effektivisere og digitalisere driften knyttet til byggingen av boligmodulene. TESS og Leirvik har sammen beregnet en besparelse for boligfabrikanten på ca. to millioner kroner første driftsår basert på en omsetning på åtte millioner kroner. TESS etablerte sin første Partnershop i 1995 hos ABB i Drammen. Siden 2003 er det beregnet at etableringene samlet har gjort besparelser på 500 millioner kroner, hvilket utgjør 27 % i forhold til vareverdi.

Besparelsene knytter seg blant annet til reduserte transaksjonskostnader, herunder fakturahåndtering for kunden, alle varer på ett sted, og kortere leveringstid på det som må skaffes, med andre ord «kortreiste» varer, tjenester og service.

- Vi er svært stolte over å kunne åpne den 14. Partnershopèn og den sjette her i vest, sa Erlend Gjerdevik, daglig leder i TESS Vest as. En femtende åpner hos Elkem på Salten 4. mars i år.

Han viste til at Equinor er TESS’ største kunde, og også en betydelig kunde hos Leirvik. Verktøyet og øvrige drift- og vedlikeholdsprodukter som ligger hos Leirvik, er av samme type som ligger i hyllene hos Equinor.

- Dette sikrer kvalitet, mente Gjerdevik.

Skreddersøm
Felles for partnershoppene er at de er skreddersydd til det behovet som skal fylles. De innebærer også en digital gevinst ved at varene er lagt inn i kundens register. Akkurat dette var viktig for Leirvik.

- Løsningen passer inn i vårt arbeid for økt automatisering og digitalisering, sier Gjøsæter.

Det er etablert en styringsgruppe og en arbeidsgruppe som skal sikre at de avtalte besparelsene oppnås. I styringsgruppen sitter: Frank Terje Karlsen, Øyvind Harald Eskeland og Dag Ove Angeltveit – alle fra Leirvik. Fra TESS er Tommy Aleksandersen, Kjetil Io og Roar Kleven representert.

Avtale med Bremnes Seashore

Bremnes Seashore har inngått en samarbeidsavtale med TESS om blant annet arbeidsklær, verneutstyr og verktøy. Avtalen er verdt om lag 12 millioner kroner i året.

Bremnes Seashore er blant verdens ledende leverandører av kvalitetslaks, med over 80 års erfaring innen bransjen. Selskapet driver 28 fasiliteter i ni ulike kommuner på Vestlandet.

Avtalen innebærer kjøp av forbruksmateriell, arbeidsklær, verneutstyr, verktøy, med mer for hele Bremnes Fryseri- konsernet og tilhørende hel- og deleide selskaper.

- Vi valgte TESS som leverandør på grunn av grundig oppfølging fra dedikert og kompetent personell, relevante referanser fra andre havbrukskunder, bred lokal tilstedeværelse og gode logistikkløsninger inkludert e-handel, sier Mikael Søgaard, innkjøpsleder digitalisering i Bremnes Seashore AS.

Totalleverandør
TESS er en teknisk faghandel som er totalleverandør av slanger og tilhørende produkter til blant annet offshore, havbruk, industri og entreprenørmarkedet. De siste årene har konsernet særlig satset på havbruk og spisset sortimentet deretter. Blant annet er TESS leverandør av slanger og fôrslanger til oppdrettsnæringen, hydraulikkslanger til fraktbåter, renseprodukter og drifts- og vedlikeholdsutstyr. Totalt har TESS 136 servicesentre langs hele kysten og i innlandet.

12 millioner årlig
Avtalen ble signert ved hovedkontoret til Bremnes Seashore, som ligger i Øklandsvågen i Bømlo kommune og er verdt opp til 12 millioner kroner i året.

TESS har et langt kundeforhold til Bremnes Seashore, som over tid har vært tilfredsstillende for begge parter.

Kontakt:
Njål Tvedt, segmentansvarlig Havbruk, TESS Vest as: 90 25 72 99
Jan Eric Haagensen, segmentdirektør, TESS as: 988 45 463

Ny partner innen drillingslanger

TESS har inngått samarbeid med Gates Engineering & Services, Gates E&S, en av verdens største gummislangeprodusenter. Det britiske firmaet leverer slanger til kvalitetsmessig avanserte formål.

Drillingslangene produseres og testes i Storbritannia og leveres i henhold til API 7K, 16C, 16D og 17K. I tillegg har Gates E&S godkjenning i henhold til standardene DNV GL-OS-E101 som er Drill Plant Spesification til DNV GL for verifisering og godkjenning av drilling systemer på flyterigger.

Teknisk salg og support i TESS skjer fra Lier, Stavanger, Bergen, Kristiansand, Esbjerg og Aberdeen

- Med produksjon i England blir leveringstiden på disse slangene betydelig kortere enn med levering fra mer fjerntliggende produsenter, sier Lars Otto Fredriksen, divisjonssjef for slanger og ledningskomponenter i TESS.

- Vi er svært glade for avtalen med TESS i Norge. Forbindelsene, ekspertisen og entusiasmen i selskapet passer med våre verdier. Vi ser frem til resultatet av samarbeidet mellom TESS, olje og gass-sektoren og oss selv sier Derek Forsyth, salgssjef for GATES i Europa.

Datablader, katalog og brosjyremateriell blir tilgjengelig innen utgangen av mars 2019.